Har du behov for strukturere det moderne arbeidslivet med hjemmearbeid og kafearbeid og arbeid "hvor som helst" med mobilen som det fremste verktøyet?
I dag arbeides det over en kringle hos bakeren, bakerst i bussen på vei til hytta og midt i stua med din bedre halvdel på den motsatte siden av langbordet. Det er ikke lenger slik at arbeidet må presses inn mellom fire vegger på et kontor.
Men hvordan håndterer du og dine ansatte den nye arbeidshverdagen? Hvor er mine kollegaer, og hvor er dine, og hva holder de på med egentlig? Blir jobben gjort? Hvordan samarbeider vi like godt uten å benytte de tidligere så overbookede møterommene, som nå kanskje aller mest samler støv? Hvem trenger tettere oppfølging og hvem trives bedre der ute?
Vi kan hjelpe deg med dette. Med tidBANK får du en app på mobil som ivaretar arbeidstidsrutiner, feriesøknader, aml og prosjekttimer og enda mye mer. Eller på web – med laptopen på fanget. Der du er, når du gjør det.
Arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøloven skiller ikke på om du er på kontoret eller ute, eller i tilfeller der man er knyttet til flere ulike stillinger. Ved beregning av arbeidstid (AML) og lovpålagt hviletid er det den totale arbeidstiden som legges til grunn. tidBANK sikrer at AML blir korrekt uansett når, hvor og hvordan du jobber.
Kontakt og ledelse av ansatte på hjemmekontor
For mange arbeidstakere er det krevende å sitte isolert uten sosial kontakt med kollegaer og mulighet for å diskutere med andre. Mange ansatte med hjemmekontor og fjernledelse kan være krevende, og selv om det å lede på avstand ikke skiller seg fra stedlig ledelse, er det viktig å huske at den "nye" arbeidsformen krever en ny bevissthet for deg som leder for å lykkes med å lede medarbeidere som sitter på hjemmekontor. De psykososiale arbeidsmiljøfaktorene er like viktige når medarbeiderne dine jobber hjemme som på kontoret.
Ledere kan benytte tidBANK til å holde orden på slikt som fravær, AML, årlige medarbeidersamtaler/ukentlige "en-til-en"-samtaler. Burde jeg tatt en prat med Dagny som har jobbet hjemme i fire måneder i strekk og stadig bryter lovpålagte krav til hviletid?
Enten man er leder eller ansatt, er det tidvis godt å slå av en prat med en kollega. Fra hjemmekontoret skjer dette typisk via Skype/Teams/Zoom eller på telefon. Men man ønsker kanskje ikke å bry en medarbeider utenfor arbeidstiden? Når arbeidstiden attpåtil har blitt vesentlig mer fleksibel, er det vanskelig å vite når man kan/bør ringe og ikke. En grønn lampe i Teams kl.19 på kvelden er ikke nødvendigvis "grønt lys" eller invitasjon til dialog. Mange bruker PC-en til andre formål. Vil man være sikker, er fasit tilstedestatus-oversikten i tidBANK. Der lyser det kun grønt når kollegaene/medarbeiderne dine faktisk jobber.
Smittevern
Vi er inne i en tid der smittevern står i fokus. Dette innebærer at det kanskje ikke bør være mer enn et visst antall tilstede fysisk på arbeidsplassen. Med tidBANK® kan man enkelt benytte mobilen til å kontrollere status på kontoret før man reiser. -Er det ok å jobbe fysisk på kontoret, eller bør man benytte hjemmekontoret?
tidBANK kan i ettertid også benyttes til å kontrollere hvem som var tilstede på et gitt sted, en gitt dag.
Evakuering
I en evakueringssituasjon er det viktig å ikke bare ha oversikt over hvem som jobber, men hvor de jobber. Evakueringsoversikten i tidBANK gir nødvendig informasjon om dette og sikrer fokus på ansatte som er fysisk tilstede på jobb.
Enkelt, brukervennlig og nyttig – tidBANK®